Opaslaatat
Näkövammaisten kulkua ohjaavat opaslaatat

Huomiolaatta eli varoittava laatta on SuRaKu- ohjeistuksen mukaisesti valmistettu opaslaatta. Laatan pinnassa on kupumaisia nystyröitä, jotka toimivat varoittavana elementtinä ohjaavan raidan päässä.
Huomiolaattaa käytetään esimerkiksi kulkusuunnan vaihdoksissa ja suojatien, tai laiturin reunassa varoittamassa muutoksesta.

Ohjaavalaatta on SuRaKu- ohjeistuksen mukaisesti valmistettu opaslaatta. Laatan pinnassa on kolme raitaa kulkusuunnan mukaisesti, laatat asennetaan peräkkäin ohjaavaksi raidaksi vaikkapa asfalttiin tai olemassa olevaan muuhun kiveykseen.
Ohjaavat laatat ja huomiolaatat
Vakiokoko laatoilla on 298 x 298 x 60 mm, laattoja voidaan valmistaa myös 80mm paksuina.
Vakiovärit on musta, harmaa ja valkoinen, mutta laattoja voidaan valmistaa oikeastaan minkä värisenä vain.
Laattojen pinta on valmiiksi karhea, joten laatta ei välttämättä vaadi mitään pintakäsittelyä.
Laatat voidaan kuitenkin tarvittaessa esim. hiekkapuhaltaa tai tasaisilta pinnoilta ristipäähakata, jolloin tuote näyttää vielä huomattavasti enemmän luonnonkiveltä.
Ohjaavat- ja huomiolaatat valmistetaan yleensä kohdekohtaisesti samanlaisena. Tarvittaessa voidaan tehdä myös siten, että esimerkiksi harmaan ohjaavan laatan yhteydessä varoittava laatta on kontrastin vuoksi valkoinen tai hyvin erottuva keltainen.
Teknokivi materiaalina
Teknokivi koostuu lähes 90 prosenttisesti murskatusta suomalaisesta luonnonkiviaineksesta. Lisäksi massassa on sideaineita, ja mahdollisesti väriaineita.
Massa on yleensä ”läpivärjättyä”, eli läpeensä samaa materiaalia, jolloin väri säilyy lähes samanlaisena myös kovan kulutuksen jälkeen.
Teknokivi kestää kulutusta ja pakkasrapautumista erittäin hyvin, koska pääraaka-aine on kova ja kestävä suomalainen kivi. Pakkasrapautumista vähentää lisäksi tuotteen erittäin alhainen vedenimukyky, käytännössä tuote ei ime vettä itseensä edes sen vertaa kuin vastaava graniittilaatta.
Lukuarvoja testaustuloksista:
SFS-EN1338 ja SFS-EN1339 standardien mukaan
taivutuslujuus n. 34 MPa
kulutuskestävyys (böhme-testi) kuluminen alle 5 cm³/50 cm²
suolapakkaskoe, painonmenetys 0,006 kg/m²
